28 Mart 2008

Inovasyon

"Creative destruction" bir yeniliğin (üründe veya proseste inovasyon) yokettiğinden daha fazla iş sahası açtığını açıklamak için kullanılıyor. Digital kamera sensörlerinin, fotoğraf filmi üreticilerini zor duruma düşürmesine karşın, fotoğraf makinası piyasasını büyütmesi örnek olabilir. Yokolan, rekabet gücünü yitiren şirketler için üzülme, çünkü büyük resimde sorun yok. Devamlı yenilik, heryerde yenilik. "Creative destruction" rekabetçi piyasaların kaçınılmaz bir gerçeği.

Inovasyonla ARGE arasında biraz farklılık olsa da içiçe geçmiş durumdalar. ARGE üniversite ile şirket arasında biryerdeyken, inovasyon daha çok şirket ile müşteri arasında yer alıyor. irçok büyük firmada şirket politikası olmuş. Inovasyon prosesleri var. Muhasebeleri gibi sistematik bir şekilde çalışıyor. Rakiplerinin deliler gibi 'creative' olmaya çalıştıklarının farkındalar. Ve ekonomik düzenin 'destruction' bölümünde çok uzun süreler yer almak istemiyorlar. Yenilik yoksa rekabet gücün de yok.

Türk istatistik kurumu geldi bize inovasyon anketi yaptı. Önceki hafta yerel bir gazetede inovasyon semineri haberi okudum. Gazetelerin ekonomi bölümlerinde inovasyon kelimesi geçer oldu. ARGE kanununa "yenilik" diye girmiş. Anlaşılan o ki devlet tarafından bi inovasyon politikası oluşturulmuş. Yada Avrupa Birliği uyum çalışmaları bunları yaptırıyor. Tam emin olamadım.

1 yorum:

yavasyavas dedi ki...

hiç inovasyon ve arge'yi karşılaştırmak aklıma gelmemişti. bir fark ta şu galiba: arge belli bir grup tarafından, belli bir yerde ve belli bir zamanda yapılırken, inovasyon toplam şirket çalışması ile ilgili bir kavram.

inovasyon çalışanların motivasyonu ve deneyimi ile olabilir. ne yazık ki türkiye'de bilgi işçisi yönetimi konusunda pek tecrübe yok. insanları motive edemiyorlar. mesela hala bir kişinin çalışmasını değerlendirirken şirkette geçirdiği zamana bakıyorlar. bu değerlendirme yöntemi değişmediği sürece inovasyon da hikaye.